Zorg goed voor jezelf en je naasten in deze 2e lockdown. Hoe hou je je lijf en je mind nu fit?

We zitten voor de 2e keer in een lockdown vanwege het Corona virus. De feestdagen zijn weer achter de rug en het ‘gewone’ leven is weer opgestart. Helaas zijn de ziekenhuizen nog steeds overvol. Het vaccin komt eraan. Ik hou me aan de maatregelen maar ik ben er regelmatig behoorlijk klaar mee. Ik werk vanaf maart thuis, ik mis collega’s, ik mis een knuffel met familie en vriendinnen. Hoe zorg je er nu voor dat je goed deze periode door komt? Ik denk dat het goed is om niet te kijken naar wat er niet kan maar alleen te kijken naar wat er wel kan. Wees gelukkig met wat je hebt. Vergeet niet om jezelf op te laden met inachtneming van de geldende Coronamaatregelen. Maak bv. met een vriend(in) een wandeling. Neem de tijd om jezelf een lekkere beauty behandeling te geven: (scrubben, maskertje, nagels vijlen en lakken. Ontspan op de bank met een mooi boek of een mooie film, (bak popcorn erbij en je zit in de bios) Zoek via beeldbellen contact met familie of vrienden, dan zie je elkaar tenminste. Word creatief in de keuken. (ik ga bv een krentebrood bakken). Zorg er daarnaast voor dat je voldoende beweging neemt en dat je gezond eet.

Zorg goed voor jezelf, geniet en voel je fit.

  • Voeding algemeen:
  • Gebruik de 3 regel: 3 maaltijden, 3 tussendoortjes, 3 stuks fruit, 3 ons groente. Gen
  • Varieer zoveel je kunt en breng kleur in je eten.
  • Eet voedsel wat kan bederven, dus zo min mogelijk uit pakjes.
  • Geniet van je eten, kauw en proef, eet niet gedachteloos.
  • Gebruik volkorenproducten, dit zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel.
  • Pas op voor verborgen suikers.
  • Haal je calorieën uit je eten, en niet uit je drinken (als je wilt afvallen).
  • Zorg voor regelmaat in jouw eetpatroon, ook al is dat lastig als je flexibele werktijden hebt.
  • Stop niet te veel fruit in je smoothie, dit geeft een piek in je bloedsuikerspiegel, eet fruit liever zo, het is een perfect tussendoortje.
  • Eet niet te veel.
  • Wees matig met alcohol, loze calorieën (richtlijn: 1 a 2 glazen per dag en 2 dagen per week geen alcohol.
  • Drink minimaal 1,5 liter (water) per dag.
  • Zondig zo nu en dan en geniet dan ook optimaal, zonder schuldgevoel en met aandacht!
  • Beweeg elke dag een uur (liefst buiten), waarvan 3 x in de week intensief, kweek spierweefsel, dat is actief weefsel en zorgt voor een snelle stofwisseling.
  • Wil je afvallen, blijf je lichaam dan voeden en honger jezelf niet uit, afvallen kost energie en je lichaam heeft de juiste voedingstoffen nodig om dat te bereiken.
  • Tips en recepten kun je vinden op http://www.voedingscentrum.nl en op http://www.puurgezond.nl.  Ze hebben ook een Facebook pagina.