Hoe kom je een beetje gezond de lockdown door. Corona perikelen.

Tips om je staande te houden tijdens deze Corona periode en de lockdown.

We zitten nog steeds in een lockdown, we hebben weinig tot geen fysiek contact met familie en vrienden en dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

We zijn sociale dieren, het is belangrijk om contact te hebben met anderen. Ik merk dat ik het wel erg fijn vind om een iemand (van 1,5 meter afstand) in de ogen te kijken en daar mee te praten. Ik begin zelfs op straat al een gesprek met vreemden… Ik heb de luxe, dat ik fysiek (massage)contact heb met anderen als we straks weer open mogen. Bellen met familie of vrienden is ook fijn. Beeldbellen met meerdere mensen kan tegenwoordig bv. via teams .

De R’s uit de tijd van onze oma’s zijn ook voor ons van toepassing: Reinheid, Rust en Regelmaat.

Reinheid: Stap lekker onder de douche en laat alles letterlijk van je afspoelen. Je kunt er een verwen moment van maken door je gezicht te scrubben en daarna lekker een masker te nemen; een haarmasker in je haar; haal het eelt van je voeten en lak je nagels.  Gegarandeerd dat je er van opknapt.

Rust en Regelmaat: Ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en slaap voldoende zodat je goed uitgerust bent.  Zorg voor een vast avondritueel: bv een blokje om  of  s ’avonds lekker douchen voor het slapen gaan.

Beweeg regelmatig, de buitenlucht is erg gezond, ook om je hoofd leeg te maken. Ga wandelen, suppen, fietsen, hardlopen of buiten sporten. Tegenwoordig kun je ook prima thuis sporten: Doe mee met Nederland in Beweging of wordt lid van fit-chanel. Ook yoga, pilates  en body Balance zijn erg fijn om te volgen. Op YouTube vind je lessen die gewoon in je huiskamer kunt volgen. Zwemmen en de sportschool zijn uiteraard ook prima.

Plan regelmatig  ‘me-time’ in, even niets doen kan ook lekker zijn. Lekker buiten uitwaaien in bos of aan het strand. Ik hou van strand. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je lekker met een boek op de bank gaat zitten of lekker gaat netflxen.  Zorg voor rust in je hoofd.  Wat mij helpt is om een lijstje te maken van de van dingen die ik moet doen, ik ben niet meer bang dat ik iets vergeet; dat scheelt me stress en energie.

Voorkom ‘malen’ in je hoofd en probeer in het nu te leven. Er zijn apps voor mindfulness  die je daarbij kunnen helpen, Op YouTube kun je ook mindfulness oefeningen  vinden, bv een ochtend- slaap- visualisatie- of een bodyscan  meditatie.  

Zorg voor gezonde voeding en eet regelmatig  kleine maaltijden. Eet zo puur mogelijk.  Wil je afvallen of op gewicht blijven zijn er een aantal goed boeken in omloop die je helpen om je leefstijl te veranderen zodat gezond eten normaal is. Een echte aanrader is het boek van Project gezond. Kijk eens op  https://www.projectgezond.nl/heerlijke-winter . Mocht je het nodig hebben kijk eens bij : https://www.weightwatchers.com/nl/ ,  of https://www.bodysupport.nl/.  Daar kun je, tegen betaling, ondersteuning krijgen om evt. af te vallen of op gewicht te blijven met een gezond eetpatroon).

Wat je eet heeft ook invloed op hoe je je voelt. Iedereen weet wel dat je van chocola gelukkig wordt. Wist je dat je je ook beter voelt door het eten van bv broccoli en spinazie en  zalm? Ook van een lekkere pasta knap je op.

Hopelijk geeft deze blog je positieve inspiratie in deze periode.